Torsdag: Fibromyalgi

Fibrolyalgi ären sjukdom med kroniska smärtor. Diagnosen för FM är en så kallad kriteriediagnos vilket innebär att du måste uppfylla ett visst antal kriterier för att få diagnosen FM. Först år 1990 fastställdes för välden att sjukdomen existerade.

Huvudkriterier för fastställande av FM är:
  • Minst tre månaders generell smärta i alla fyra kroppskvadranterna, på höger och vänster sida, övre och nedre kroppshalvan inklusive axialsmärta, dvs halsrygg, främre bröstkorg och/eller ländrygg.
  • Smärta vid palpation, tryck, på elva av arton specificerade ställen, ömma punkter, så kallade tender points. Trycket skall vara förhållandevis lätt.

Dessutom förekommer oftast en eller flera av ovan nämnda symtom. (fakta från fibromyalgi.se)

vad man vet finns det ingen lindring eller botemedel mot sjukdomen, man vet heller inte exakt hur den uppkommer. Man har sätt samband med att sjukdomen blommar upp efter en traumatisk/svår upplevelse för kroppen t.ex en mindre operation, trauma inom familjen eller liknande. Min mamma har Fibromyalgi. Vissa dagar har hon så ont att hon inte kan ta sig ur sängen. Jag och mina syskon kan till och med höra på hennes röst när hon har ont. Min pappa verkar vara en av de som förnekar att sjukdomen faktiskt existerar. Många måste ha något handfast de kan ta på, typ ett brutet ben, för att inse att någon har ont. vem som helst kan få sjukdomen, men den är också ärftlig. Speciellt bland kvinnor! Framtida smärta kan lindras något om man snabbt får hjälp!

Det måste vara hemsk att bli fånge i sin egen kropp,att jämt ha ont. Speciellt när man, som min mamma, levde ett väldigt aktivt liv där idrott var allt.


Kommentarer
Postat av: Veronica

min mamma har också fibromyalgi..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback