Djävulen och fröken Prym

av Paulo Coelho





"
Godheten och ondskan har samma ansikte, det handlar bara om när de korsar varje enskild människas väg."


En mystisk främling kommer till den avsides belägna byn Viscos. Med sig har han 11 guldtackor och en märklig skugga. Den gamla Berta, som dag efter dag har suttit utanför sitt hus vid infarten till byn, känner igen skuggan som den länge förebådande  Djävulen. Han kommer att föra Viscos mot dess undergång.
Främlingen söker svaret den enda fråga som betyder npgot för honom: är människan innerst inne god eller ond? Byborna tar emot honom med öppna armar och tilldelas därmed olika roller i ett avancerat spel som kommer att märka dem för livet.
I sin nya roman skildrar Paulo Coelho kampen i var och ens själ mellan ljus och mörker, och det vi alla varje dag strävar efter: att våga följa våra drömmar och bemästra fruktan som hindrar oss från att verkligen leva. I Djävulen och fröken Prym blir själva mänskligheten satt på ett skrämmande prov.


Jag kände till och från att jag saknade samma djup i den här boken som i de andra böckerna jag har läst av Paulo Coelho. Trots det har han ännu en gång planterat ett lite frö av fundering och eftertänksamhet i mitt huvud.
Boken var väldigt lätt att komma in i och ta sig igenom. Verkligen en roman för de som har svårt att ta sig an tjocka tegelstenar! Jag är ingen snabbläsare men läste ut boken på två dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback