Typing by 9 keys

T9 förkortat, alltså det verktyget som finns i mobilen när du skriver sms. Många av er är väl bekanta med det.
På Nyhetsmorgon berättade de om en svensk omröstning som hade gjorts gällande vilka ord som borde finnas med i T9 språket från grunden. 

Här är några ord som de tog upp:

Japp (ett lite klämkäckt "Ja")

Latte (finns inte mcyket att säga om detta)

Krya (hellre det än "Kryc" som det blir för tillfället..)

Mobilen (helt otroligt att detta ord inte finns med!Mobileo finns, men vad tusan är det för ord?! Vem använder det?! Vet du ens vad det betyder?!)

Blogga (ordet fanns tydligen med förrut, men togs bort efter ett tag. Nu har användandet ökat explotionsartat och svenska folket vill ha det illbaka igen)

Godmorgon (ihopsatt som ett ord)

Smsa (precis som med "mobilen" är detta lika otroligt..)

Snygging (Tänk dig en blöt kväll på krogen. Du ska skicka ett smaskigt sms till kvällen ragg, och så måste du bokstavera hela ordet! Befängt.)

En panelmedlem komstaterade att det var konstigt att dessa "vanliga" ord inte fanns med, men att ord som t.ex "Gaytomte" och "Hästkista" fanns med.
Jag provade att skriva orden på min mobil för undersöka saken. De orden fanns då inte med i min telefons vokabulär.

Finns de i din?

Kommentarer
Postat av: Barbamorsan

Hihi jag har tidigare tänkt åp detta! Just de med att Mobileo dyker upp är ju såå irriterande, känns som en bugg faktiskt. Lycka till ser att det inte är långt kvar nu :)

Postat av: bam bam

Jag använder inte T9. Jag finner det mycket mer effektivt att köra utan.

2008-12-23 @ 20:07:19
URL: http://laajnda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback