Oh Lord!

Jag, liksom många föräldrar/blivande föräldrar/personer med bebistankar, är användare av familjeliv.se.
Satt precis och tittade på min profil och insåg att GOOOD vad ambitiös jag var när jag väntade Morgan. Jag har minsta lilla grej nedskriven. Jag blev tvungen att kopiera allt och lägga upp här innan jag tar bort det från "FL" för att förnya lite. Det jag har skrivit låter dessutom så puttinuttigt och klämmigt att jag inte känner igen mig själv!

Here it goes:


"Hej hej! 

Jag heter Josefine och är bosatt i Uppsala med min underbara älskling, och blivande pappa, Marcus.

090121 kl:11.01 föddes våran underbara son MORGAN, 
3400g, 50cm och huvudmått 33cm.

Förlossningsberättelse, magbilder etc. finns på min blogg jstg.blogg.se


VIKTIGA DATUM UNDER GRAVIDITETEN:

27/4-08: Första dagen senaste mens.
28/5-08: + på stickan!!
16/6-08: Instrivning MVC. Invägning, blodtryck, stick i armen och samtal. Min vikt ca 59kg.
4/8-08: Första riktiga sparkarna.
6/8-08: Lyssna på bebisens hjärta. Det pickade precis som det skulle. Kläm på magen - BM tyckte att jag var VÄLDIGT stor för att ha gått 14+4. Spännade att se vad UL säger!
1/9-08: UL Akademiska. Ändrat BF till 010208 (tidigare 310108) En dag hit eller dit =). Allt var toppen och liten visade upp sig fint!! Vägde ca 218gr.
21/9-08: Blivande pappa känner första sparkarna. Jippi!
24/9-08: Besök hos BM. Samtal och provtagning. Inga vidare blodvärden så det blir till att knapra två järntabletter om dagen från och med nu! Min vikt 64,2kg.
25/9-08: Första sammandragningarna, svaga men dryga som kom och gick under hela dagen.
29/9-08: Träffade läkare; Svårt att sova pga. smärta i rygg och höfter etc. Halvtidssjukskriven i 14 dagar.
30/9-08: Första sammandragningarna som gör ont!!
1/10-08: Blivande mormor känner sparkar på utsidan av magen för första gången.
2/10-08: Till förlossningen för undersökning pga senaste veckans täta sammandragningar. Blev heltidssjukskriven i tre veckor. Jag höll samma vikt som BM besöket 24/9, bebisens hjärtslag låg på ca 147 slag/min. Allt annat såg också fint ut!
18/10-08: Sammandragningar med 2min mellanrum. Till förlossningen igen för undersökning. Bebis mådde bra och sammandragningarna har inte påverkat livmodertappen. Vi fick se pyret med UL. H*n har blivit så stor!! Min vikt 66,6kg.
22/10-08: BM för samtal och provtagning. Fina värden, hjärtat pickade på fint och min vikt ökar stadigt, 67,0 kg nu. SF mått 24cm, hamnade mitt på kurvan.
22/10-08: Uppföljningstid med läkare ang. sjukskrivningen. Blev fortsatt heltidssjukskriven till 30 november (hoppas på HP från 1 december).
5/11-08: Första föräldragruppsträffen. Får se om jag tar mig dit, sambon jobbar ju borta hela veckorna så han kan inte följa med =(
5/11-08: Fick havandeskapspenningen beviljad från och med 3 december (två dagar senare än jag trodde, men det spelar inte så stor roll)! Jippi!
12/11-08: Till BM. Vikt 68,8 kg och magen hade vuxit 4 cm sen senaste besöket, alltså SF 28cm. Ligger nu mitt emellan normal- och övrekurvan. Slapp stick i fingret, skönt! Bebisens hjärtslag är 136 slag/min. H*n ligger med huvudet neråt sen ca vecka 25.
3/12-08: Går på havandeskapspenning på heltid pga fysikt tungt arbete.
2/12-08: Rutinkoll. SF mått 31 cm, följer min egen kurva bra. Ligger fortfarande mellan normal- och övre kurvan. Min vikt 70,5kg.
19/12-08: BM, rutinkoll. Eftersom min vanliga BM var ledig så fick jag träffa en annan. Hon var toppen! Bebbe har inte ändrat läge i magen, h*n har heller inte börjat fixera sig än.. Blodsockret låg lite åt de högre värdena, men det förklarades snabbt av att jag precis innan hade druckit två glas juice.
7/1-09: BM, rutinkoll. Alla värden normala. Bebisen hade inte fixerat sig än! Jag väger nu 74.4 kg (+2,3 kg sen förra besöket).
19/1-09: BM, rutinkoll. Jag hade högt blodtryck (gick till mottagningen i ganska högt tempo, så det var antagligen därför). Vi ska åka in på kontroll på bedömningsmottagningen pga grynet rör sig mycket mindre än vanligt.
19/1-09: Skickade på kontroll på bedömningsmottagningen pga minskade fosterröelser. Vi fick se pyret med UL! Allt var finfint som tur var! H*n väger nu ca 3100g och beräknas väga ungefär 3500g om jag går tiden ut.
21/1-09: Kom älskade Morgan till världen 22timmar efter vattenavgång
31/1-09: BF enligt första dagen senaste mens.
1/2-09: BF enligt UL.


ANNAT:

LITE VÄRDEN OCH MÅTT:

Fullgångna veckor: 11
Vikt: 58,9
Symfys-fundus mått: 
Hb: 120
Glukos: 5,6
Blodtryck: 121/63
Fosterläge: -
Bebisens hjärtslag: -

Fullgångna veckor: 14
Vikt: -
Symfys fundus mått: -
Hb: -
Glukos: -
Blodtryck: 116/52
Fosterläge: -
Bebisens hjärtslag: D+ (vet inte vad detta betyder, men det står så i juornalen. Får fråga nästa gång)

Fullgångna veckor: 21
Vikt: 64,2
Symfys fundus mått: -
Hb:117
Glukos: -
Blodtryck: 120/53
Fosterläge: -
Bebisens hjärtslag: -

Fullgångna veckor: 25
Vikt: 67,0
Symfys fundus mått: 24cm
Hb: 120
Glukos: 5,0
Blodtryck: 121/65
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 144 slag/min

Fullgångna veckor: 28
Vikt: 68,8
Symfys fundus mått: 28 cm
Hb: -
Glukos: -
Blodtryck: 124/60
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 136 slag/min

Fullgångna veckor: 31
Vikt: 70,5
Symfys fundus mått: 31 cm
Hb: -
Glukos: -
Blodtryck: 120/58
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 132 slag/min

Fullgångna veckor: 33
Vikt: 72,1
Symfys fundus mått: 32 cm
Hb: -
Glukos: 6,9
Blodtryck: 125/65
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 133 slag/min

Fullgångna veckor: 36
Vikt: 74,4
Symfys fundus mått: 35 cm
Hb: -
Glukos: -
Blodtryck: 127/74
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 136 slag/min

Fullgångna veckor: 38
Vikt: 76,2
Symfys fundus mått: 36 cm
Hb: 127
Glukos: 4,3
Blodtryck: 136/83
Fosterläge: Ruckbar
Bebisens hjärtslag: 140 slag/min



POJKE ELLER FLICKA?

Familjens gissningar:
Blivande mamma Josefine: Flicka
Blivande pappa Marcus: Pojke/Flicka (velar)
Blivande moster Emmie: Flicka
Blivande morbror Tompa: Pojke
Blivande faster Marion: Flicka
Blivande faster Anna: Flicka
Blivande mormor Ingrid: Flicka
Blivande morfar Johnny: Pojke
Blivande gammelfaster Åsa: Pojke
Blivande gammelfarfar Stig: Pojke
Blivande gammelfarmor Ulla (marcus faror): Pojke
Blivande gammelfarmor Ulla (min farmor): Pojke
Blivande gammelmormor Liselott: Flicka

Vänners gissningar:
Veronica: Flicka
Sofia L: Flicka
Sofia N: Flicka
Marika: Flicka
Camilla: Flicka
Henrik: Flicka
Pernilla: Flicka
Linda: Flicka
Crippe: Flicka

blimamma.se - flicka
babyboom.nu - flicka
dahlstrand.com - pojke
gravid.se - flicka
9månader.nu - flicka
babycenter.com - pojke
minbebis.com - flicka 50%/ pojke 50%


BEBISENS STJÄRNTÄCKEN: VATTUMANNEN (21 jan – 19 feb) 

Detta barn är och kommer alltid att förbli ett original. Det är en nytänkare som aldrig kommer att dansa efter andras pipor. Ett friare inlärningssätt kan ge utmärkta resultat då den lilla vattumannen då känner sig fri att snabbt och energiskt ta in information. Vattumannen kan uppleva frustration som ett resultat av att alltid ligga steget före sina kamrater. Det är en verklig individualist som gärna vill bli uppskattad för vad han eller hon kan åstadkomma i egen rätt. Oberoende och frihet är viktigt. 

Nyckelord: Individualistisk, originell, excentrisk, extrem, upprorisk, självständig, experimenterande och nyskapande. 

Föräldratips: Knepet är att hålla din lilla vattuman sysselsatt och därmed engagerad. 


VAGN: 
Vi har skaffat oss en Svart Teutonia fun från 07 med tillhörande skötväska och mjuklift.


Kika gärna in på min blogg: jstg.blogg.se

Varma kramar och lyckosparkar till alla lyckliga och otåliga därute (och alla andra också för den delen!!)"



Känner rent spontant att jag kanske ska börja skriva ner lite så att det finns något om plutt nr 2 ockaå.. Iaf någon magbild eller två!

Kommentarer
Postat av: Martina

hahahahah härligt! Vi tyckte ju alla då att det var superintressant!! Jag har en hel roman om Selma i magen...

Ja du får väl sätta fart nu om det ska bli nåt liknande? ;-)

2011-05-07 @ 20:37:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback