Back from BM

Allt gick bra hos barnmorskan! Jag slapp sticket i fingret, jippi! Eftersom jag hade så pass bra blodvärden förra gången och att jag har fortsatt äta samma mängd järntabletter så kanske det inte var nödvändigt. Vad vet jag. Magen hade vuxit 4 cm sen förra besöket, och min vikt hade ökat med 1,8 kg. Trodde faktiskt att det skulle vara minst ett kg till!

Lite fakta:
Man räknar alltid veckor under en graviditet. Totalt är man gravid i ca 40 veckor, alltså 10 graviditetsmånader men 9 kalendermånader. Man räknar att en graviditet började på första dagen för din senaste mens, men egentligen är du inte gravid förrän ca två veckor senare då ägglossningen vanligtvis är. Graviditetsveckor räknas utifrån antalet fullgångna veckor och dagar. Jag till exempel har gått 28 fulla veckor och 3 fulla dagar, det skriver man som 28+3. Alltså har jag gått 3 dagar in i vecka 29 (krångligt va!). Slutsats: Jag är i vecka 29. Vartefter dagarna går plussar man på en dag: 28+4, 28+5, 28+6, 29+0, 29+1 osv.


BM (förkortning på BarnMorska för de som undrar) kollar vid första besöket (inskrivningen)bl.a:
Blodtryck
Urinprov
Blodvärde (Hb)
Blodprov för att se blodgrupp, om du är Rh negativ eller positiv, blodsockervärdet (glukos), samt att utesluta andra eventuella sjukdomar som hepatit och HIV.
Vikt
Räknar ut antalet fullgångna graviditetsveckor beräknat från första dagen av senaste mensen.

Efter inskrivningen brukar det vara ett ganska stort hopp till nästa besök. Nästa besök bokas in efter att rutinultraljudet i vecka 16-18 är gjort. Vi var till BM när jag hade gått 14 fulla veckor för att lyssna på bebisens hjärta. Jag var dit igen i efter 21 fullgångna veckor p.g.a foglossning och lite annat.

I vecka 25 brukar man börja mäta magen, det så kallade symfys-fundus måttet. BM mäter från kanten av blygdbenet upp till livmoderns överkant. Man känner också på magen för att se hur bebisen ligger och om den är fixerad eller inte.

Mina värden och mått:

Fullgångna veckor: 11
Vikt: 58,9
Symfys-fundus mått: 
Hb: 120
Glukos: 5,6
Blodtryck: 121/63
Fosterläge:
Bebisens hjärtslag:

Fullgångna veckor: 14
Vikt:
Symfys fundus mått:
Hb:
Glukos:
Blodtryck: 116/52
Fosterläge:
Bebisens hjärtslag: D+ (vet inte vad detta betyder, men det står så i juornalen. Får fråga nästa gång)

Fullgångna veckor: 21
Vikt: 64,2
Symfys fundus mått:
Hb:117
Glukos:
Blodtryck: 120/53
Fosterläge:
Bebisens hjärtslag:

Fullgångna veckor: 25
Vikt: 67,0
Symfys fundus mått: 24cm
Hb: 120
Glukos: 5,0
Blodtryck: 121/65
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 144 slag/min

Fullgångna veckor: 28
Vikt: 68,8
Symfys fundus mått: 28 cm
Hb:
Glukos:
Blodtryck: 124/60
Fosterläge: Rörlig med huvudet neråt
Bebisens hjärtslag: 136 slag/min

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag antog utmaningen! Ha det bäst!



JO


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback